ویزای تحصیلی کانادا

Your Content Goes Here

برای تحصیل در کانادا باید «اجازهٔ تحصیل»  Study permit که به منزله ویزای تحصیلی کاناداست داشته باشید. برای دوره‌های آموزشی یا تحصیلی کمتر از ۶ ماه، نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نیست، اما بهتر است حتی برای دوره‌های آموزشی کمتر از ۶ ماه نیز ویزا دریافت کنید. زیرا اگر دوره‌تان طولانی شود یا تصمیم داشته باید که دردوره دیگری ثبت‌نام کنید برای درخواست ویزای تحصیلی نخست باید خاک کانادا را ترک کنید. در صورت داشتن ویزای تحصیلی  با نزدیک شدن به پایان اعتبار آن می‌توانید در داخل کانادا برای تمدید آن اقدام کنید.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

ادارهٔ مهاجرت کانادا دو نوع ویزای کانادا را برای تحصیل در این کشور در نظر گرفته است که هریک شرایط خاص خود را دارند:

  • ویزای دانش‌آموزی کانادا: تحصیل افراد زیر ۱۸ سال در هریک از مقاطع تحصیلی در مدارس کانادا
  • ویزای دانشجویی کانادا: تحصیل افراد بالای ۱۸ سال در هر یک از مقاطع تحصیلات عالی ازجمله کالج، دانشگاه و مؤسسات آموزشی معتبر دیگر.

ویزای دانش‌آموزی کانادا

کودکان زیر سن قانونی (۱۸ سال و در برخی ایالت‌ها، ۱۹ سال)، بدون همراهی پدر، مادر یا سرپرست قانونی امکان تحصیل در کانادا را نخواهند داشت. اگرچه تعیین سرپرست قانونی برای افراد ۱۷ ساله و بالاتر اختیاری است اما ممکن است افسر پرونده درخواست تعیین سرپرست کند.

همچنین پدر و مادر یا سرپرست قانونی باید ثابت کنند که از عهدهٔ هزینه‌های تحصیل و اقامت دانش‌آموز برمی‌آیند. نکتهٔ مهم دیگر، داشتن نامهٔ پذیرش از مؤسسات آموزشی معتبر کاناداست. تمامی مدارس کانادا جزمراکز آموزشی معتبرو مورد تائید هستند.

ویزای دانشجویی کانادا

دورهٔ کارشناسی در کانادا بسته به دانشگاه ۳ تا ۴ ساله است. کسب مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بسته به نوع مدرک از ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد. تحصیلات عالی در کانادا توسط کالج‌های محلی، مدرسهٔ‌ٔ عالی علوم فنی و کاربردی، مدرسهٔ هنرهای کاربردی (که گواهی‌نامه، دیپلم، مدرک کاردانی و کارشناسی ارائه می‌کنند) و دانشگاه های کانادا (که مدرک کارشناسی و بالاتر ارائه می‌کنند) به متقاضیان ارائه می‌شوند.

برای تحصیل در کانادا در هر مقطعی، باید نامهٔ پذیرش از یکی مؤسسات آموزشی معتبر کانادا (DLI) را داشته باشید. بدون نامهٔ پذیرش، دریافت ویزای تحصیلی میسر نخواهد بود. بسته به منطقه و ایالت موردنظر می‌توانید مؤسسات تعیین‌شده را در سایت مهاجرت و شهروندی کانادا جست‌وجو نموده و یا از ما کمک بگیرید.

شرایط ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا، اجازه‌نامه‌ای‌ است که به افراد غیرکانادایی امکان تحصیل در کانادا را می‌دهد. روش درخواست ویزای تحصیلی برای مقاطع مختلف تفاوت چندانی ندارد و تنها در مدارک موردنیاز تفاوت هایی وجود دارد.

ویزای تحصیلی تا ۹۰ روز پس از پایان دورهٔ آموزشی اعتبار دارد. دورهٔ آموزشی زمانی‌ پایان‌یافته تلقی می‌شود که شما اعلان پایان دوره را از مؤسسهٔ محل تحصیل خود دریافت کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا داشتن نامهٔ پذیرش از مؤسسات آموزشی معتبر، ضروری است. نامه باید دربردارنده شهریهٔ پرداختی، تاریخ شروع، پایان و ثبت‌نام دوره باشد.

جهت تحصیل در کبک باید گواهی پذیرش از کبک (CAQ) را نیز دریافت کنید که ادارهٔ مهاجرت کبک (MIDI)‌ آن را صادر می‌کند. بهتر است از مؤسسهٔ آموزشی مربوطه بخواهید همهٔ جزئیات مربوط به درخواست تحصیل در کبک را در اختیارتان بگذارد. برای درخواست ویزای تحصیلی، لزومی ندارد تا صدور و دریافت CAQ صبر کنید، نامهٔ تأیید ادارهٔ مهاجرت مبنی بر درخواست CAQ هم جهت درخواست ویزا کافی‌ است. پس از ارائه نامه تائید اداره مهاجرت سفارت مهلت زمانی مشخصی را جهت ارائه  CAQ مشخص می‌کند. بهتر است برای آگاهی از جزئیات و آخرین تغییرات دربارهٔ شرایط تحصیل در کبک از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید.

تمکن مالی

برای تحصیل در هر مقطعی، باید تمکن مالی خود را برای پرداخت هزینهٔ تحصیل و اقامت ثابت کنید.

  • برای دوره‌های کمتر از یک سال ارائه مدرک تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های طول دوره کافی‌ است.
  • برای دوره‌های بیشتر از یک سال ارائه مدرک تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های یک سال نخست دوره ضروری است.

هزینه زندگی برای یک دانشجوی خارجی در کانادا، سالانه ۱۰۰۰۰ دلار و ماهانه ۸۸۳ دلار تخمین زده می‌شود. هزینه فرد همراه نیز ماهانه ۳۳۳ دلار در نظر گرفته می‌شود.

شرایط مالی کسب ویزای دانشجویی

تعداد افراد

همه ایالت ها به جز کبک

دانشجو / دانش آموز شهریه + هزینه یک سال زندگی به میزان ۱۰۰۰۰ دلار
یک همراه هزینه یک سال زندگی به میزان ۴۰۰۰ دلار
همراه بیشتر از یک نفر هزینه یک سال زندگی به میزان ۳۰۰۰ دلار برای هر فرزند

شرایط مالی کسب ویزای دانشجویی در ایالت کبک

تعداد افراد

هزینه‌ها

یک نفر زیر ۱۸ سال ۶۳۷۷ دلار
یک نفر ۱۸ سال یا بالاتر از آن ۱۲۷۵۰ دلار
دو نفر ۱۸ سال یا بالاتر از آن ۱۸۷۰۲ دلار
یک نفر زیر ۱۸ سال و یک نفر ۱۸ سال یا بالاتر از آن ۱۷۱۳۷ دلار
دو نفر ۱۸ سال یا بالاتر از آن و یک نفر زیر ۱۸ سال ۲۰۹۵۰ دلار
دو نفر ۱۸ سال یا بالاتر از آن و دو نفر زیر ۱۸ سال ۲۲۶۱۱ دلار

حتما باید تا ۳۰ روز پیش از پایان اعتبار ویزایتان درخواست خود را برای افزایش اعتبار ویزای تحصیلی، تغییر شرایط ویزا (مانند تغییر دانشگاه) یا تغییر نوع ویزا (تغییر ویزای تحصیلی به کاری) اعلام کنید.

درخواست پذیرش (اپلای) از مؤسسات آموزشی کانادا

از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید با انتخاب هر ایالت یا منطقه تمامی مراکز آموزشی آن را مشاهده کنید.

پس از انتخاب مرکز آموزشی دلخواه‌تان باید با دفتر امور بین‌الملل آن تماس و از آنها دربارهٔ روند درخواست راهنمایی بگیرید. نظام متمرکزی برای ارائهٔ درخواست وجود ندارد و باید درخواست‌تان را مستقیما برای هر مؤسسهٔ آموزشی ارسال کنید. کارشناسان مجرب ما می‌توانند در انتخاب بهترین مدارس یا دانشگاه‌ها و تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی شما را همراهی کنند.

برای اخذ پذیرش از بسیاری از مدارس و دانشگاههای کانادا نیاز به کسب نمره و مدرک زبان دارید.  برای برخی رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشگاهی ارائه‌ مقاله، انگیزه‌نامه‌ٔ تحصیلی یا شرح تجربیات شخصی لازم است. ممکن است مدارکی دیگر ازجمله توصیه‌نامه، گواهی دوره‌های فوق‌برنامه، گواهی ارائه خدمات عمومی، فعالیت‌های ورزشی و جزئیات جوایزی و بورسیه تحصیلی کانادا که کسب ‌کرده‌اید، نیاز باشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دریافت پذیرش تحصیلی از موسسات آموزشی کانادا به لینک زیر مراجعه کنید.

پذیرش تحصیلی کانادا

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

در تخمین هزینهٔ درخواست ویزای تحصیلی کانادا همراه با هزینه‌های جنبی باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی هزینه درخواست اجازه نامه تحصیلی و یا ویزای تحصیلی برای هر متقاضی ۱۵۰ دلار کانادا است. این مبلغ برای تمدید مدت اقامت تحصیلی ۳۵۰ دلار (۲۰۰ دلار برای حفظ وضعیت تحصیلی و ۱۵۰ دلار برای صدور ویزای جدید) کاناداست.
  • هزینه ارائه مشخصات هویتی (بیومتریک):هزینه بیومتریک هر نفر ۸۵ دلار کاناداست. باتوجه به اینکه اکنون مراکز دریافت بیومتریک در ایران فعال نیستند، هزینهٔ سفر به این دفاتر در کشورهای همسایه را نیز باید در نظر بگیرید. برای جلوگیری از اتلاف هزینه مطمئن شوید که ارائهٔ تست بیومتریک برای شما ضروری ا‌ست. هم‌اکنون برای ایرانیانی که طی ۱۰ سال گذشته تست بیومتریک را ارائه نکرده‌اند و دارندهٔ گرین‌کارت آمریکا نیستند، ارائه بیومتریک الزامی است.
  • هزینه درخواست پذیرش (Application Fee) از مؤسسات آموزشی معتبر:هزینهٔ درخواست پذیرش بسته به مرکز آموزشی و ملیت‌ متقاضی متفاوت است. در این مورد باید از مؤسسهٔ مربوطه کسب اطلاعات بکنید.
  • هزینه بیمه:خرید بیمهٔ سلامت در طول دورهٔ تحصیل در کانادا اجباری و هزینهٔ آن حدود ۶۰۰ دلار کانادا در سال است.
  • هزینه معاینه پزشکیاگر طول دورهٔ آموزشی بیش از ۶ ماه باشد، ممکن است بسته به‌اینکه طی یک سالِ پیش از ورود به کانادا در چه کشورهایی بوده‌اید، نیاز به معاینهٔ پزشکی داشته باشید. اگر طی این یک سال از ایران خارج نشده‌اید، نیازی به معاینهٔ پزشکی نخواهید داشت. هزینهٔ معاینه پزشکی شامل هزینه‌های رایج ویزیت پزشک و انجام آزمایش‌های مربوطه است.

در نظر داشته باشید که هزینه ویزا تنها بخشی از هزینه‌های شماست. برای اطلاع از شهریه‌ها و هزینه زندگی در کانادا روی لینک زیر کلیک کنید.

هزینه تحصیل در کانادا

مراحل درخواست ویزای تحصیلی کانادا

برای کسب ویزای تحصیلی (دانشجویی و یا دانش‌آموزی) کانادا می‌توانید به دو صورت آنلاین (از طریق وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا) و یا کاغذی (با دریافت فرم‌ه‍‌ا از وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا، پرکردن و تحویل دادن آنها به یکی از مراکز VAC) اقدام کنید. مراکز VACو یا Visa Application Center مراکز طرف قرارداد سفارت کانادا هستند و در برخی کشورها وجود دارند. نزدیک‌ترین مراکز دریافت درخواست ویزای کانادا به ایران  ترکیه و امارات هستند.

به طور معمول اخذ ویزای کانادا نیاز به مصاحبه ندارد اما از سال ۲۰۱۳ شهروندان۱۴ تا ۸۰ ساله برخی کشورها ملزم به انجام بیومتریک (انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری) شده‌اند. بیومتریک در یکی از مراکز VAC صورت می‌گیرد. پس از ارسال مدارک ( به صورت آنلاین ) برای شما وقت بیومتریک تعیین می‌شود که در زمان مشخص باید در یکی از مراکز VAC حضور پیدا کنید. در صورت تحویل مدارک به صورت حضوری بیومتریک شما در همان مرکز انجام می‌شود.

در پروسه اخذ ویزا نیازی به ارائه و ارسال اصل گذرنامه نیست و تنها تصویر گذرنامه شما در پرونده درج می‌شود اما در هنگام حضور در مراکز  VAC لازم است اصل گذرنامه را همراه داشته باشید. پس از بررسی پرونده نیز نتیجه حاصل برای شما ارسال می‌گردد.

جهت کسب این ویزا نیز مانند دیگر ویزاهای کانادا یک سری مراحل مشخص مانند جمع‌آوری مدارک، پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه باید به دقت طی شوند:

گام اول. جمع‌آوری مدارک

مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی عبارت‌اند از:

  • نامهٔ پذیرش از یکی از مؤسسات آموزشی معتبر کانادا
  • نامهٔ CAQ برای درخواست‌کنندگان تحصیل در کبک
  • برنامهٔ تحصیلی (Study Plan)
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • ترجمه ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • فرم‌های تکمیل‌شدهٔ درخواست ویزا
  • نامهٔ تمکن مالی ۴ ماه اخیر
  • اسکن صفحهٔ اول جدیدترین پاسپورت و صفحاتی که مهر ویزا خورده‌اند
  • اسکن اصل شناسنامه به‌همراه ترجمه
  • اسکن اصل شناسنامه به‌همراه ترجمه برای همراهان در صورت تأهل
  • دو قطعه عکس ۵/۳ در ۵/۴
  • سند و مدارک مربوط به دارایی‌های شخصی
  • نامهٔ سابقه و بیمهٔ کاری
  • فیش واریز شهریه

نکته: ترجمهٔ مدارک به زبان‌های انگلیسی یا فرانسه قابل ‌پذیرش است.

نکته: بسته به مقطع تحصیلی و مؤسسهٔ آموزشی ممکن است نیاز به ارائه مدارک دیگری مانند مدرک زبان، معرفی‌نامه استاد یا مقالهٔ چاپ‌شده باشد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر باید از مؤسسهٔ آموزشی مورد نظر کسب اطلاعات کنید.

درصورت ثبت درخواست آنلاین، این مدارک در حساب کاربری شما در سایت ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا بارگذاری می‌شود. درصورت ارائهٔ حضوری، مدارک را باید به دفاتر اعطای ویزا تحویل دهید.

گام دوم. پر کردن فرم‌ها

درهر دو حالت ثبت اینترنتی درخواست و یا تحویل مدارک با حضور در کنسولگر‌ی یا دفاتر اعطای ویزای کانادا برای درخواست ویزای تحصیلی خود باید فرم‌های زیر را پر کنید:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • فرم اطلاعات خانواده
  • فرم تعیین سرپرست برای متقاضی زیر سن قانونی
  • فرم اِسکِجِل وانسفارت کانادا

فرم‌های مذکور در سایت ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا دردسترس هستند. ممکن است لازم باشد فرم‌های دیگری را نیز پر کنید.

به خاطر داشته باشید باید فرم‌ها را به‌طور کامل و با صداقت پر کنید. بهتر است هیچ قسمتی را خالی نگذارید. اگر برخی قسمت‌ها مربوط به شما نمی‌شود با عبارت «Not Applicable» یا «NA» این موضوع را مشخص کنید. فرم‌‌های ناقص احتمال رد شدن پرونده شما را افزایش می‌دهند. بنابراین لازم است در تکمیل مدارک و فرم های لازم نهایت دقت را به کار ببرید.

گام سوم. پرداخت هزینه‌ها

هزینه‌هایی که صرفا مربوط به دریافت ویزا هستند و باید به دولت کانادا پرداخت شوند، شامل هزینهٔ درخواست و درصورت نیاز هزینهٔ بایومتریکس است. بهتر است هزینهٔ درخواست و هزینهٔ بایومتریکس هم‌زمان پرداخت شوند.

پرداخت های سفارت باید به صورت اینترنتی انجام شوند. پس از ثبت درخواست‌ اینترنتی و از طریق حساب کاربری‌ خود (در سایت ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا) باید هزینه‌ها را پرداخت کرده و ازرسید آن پرینت بگیرید. نسخه‌ای از رسید را باید ضمیمهٔ درخواست‌ خود کرده و یک نسخه از آن را برای خود نگه دارید. در صورت درخواست غیراینترنتی یا کاغذی باید از طریق یکی از کارت های اعتباری مانند ویزا کارت و مستر کارت هزینه ها را پرداخت کرده و رسید پرینت شده را ضمیمه پرونده کنید.

فارغ از نتیجه درخواست شما،  پس از شروع بررسی هزینهٔ‌ پرداختی قابل‌استرداد نیست. قابل ذکر است پرداخت هزینه با هر کارتی ممکن نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان حرفه‌ای امور ویزا در این زمینه کمک بگیرید.

گام چهارم. فرم‌ها و مدارک

در‌صورت ارائه درخواست به صورت کاغذی، همهٔ مدارک و فرم‌ها را یک ‌جا تحویل می‌دهید.

فرایند بررسی درخواست ویزای تحصیلی کانادا

پس از ثبت و ارائه درخواست، نخست کامل ‌بودن همهٔ فرم‌ها، پرداخت هزینه و مدارک مورد نیار ارزیابی می‌شود. اگر هریک از این موارد نقص داشته باشد، درخواست شما برگشت داده شده و تازمانی‌که درخواست کامل و بی‌نقص خود را ارائه نکنید اقدامی برای بررسی آن صورت نخواهد گرفت.

بررسی درخواست

درخواست شما توسط یکی از کارکنان ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا (افسر پرونده) مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. افسر پرونده با بررسی همهٔ مدارک و اطلاعات ارائه شده، تصمیم می‌گیرد که آیا به مصاحبهٔ حضوری نیاز است یا خیر. اگر چنین باشد، تاریخ، زمان و مکان آن به شما اعلام می‌شود.

چه در صورت رد شدن و چه پذیرفته شدند درخواست ویزای شما هیچ گونه مدرکی بازگردانده نمی شود. در صورت رد شدن درخواست دلیل ردشدن درخواست‌تان به شما اعلام می‌شود. در صورت پذیرفته شدن هم باید گذرنامه خود را  تحویل سفارت دهید. در نهایت

معرفی‌نامه‌ای که تأیید ویزا را اعلام می‌کند، به شما ارائه می‌شود .معرفی نامه معادل ویزای تحصیلی نیست اما ارائه آن هنگام ورود به خاک کانادا ضروری است. پس از ورود به کانادا و ارائه‌ٔ معرفی‌نامه و ویزای اقامت موقت، مأمور مرزی دربارهٔ ارائه ویزای تحصیلی شما تصمیم می‌گیرد. چنانچه به او ثابت شود شرایط شما تغییری نکرده است و پس از پایان مدت اعتبار ویزا، کشور را ترک می‌کنید، ویزای شما صادر می‌شود.

زمان بررسی درخواست ویزای تحصیلی کانادا

زمان کلی بررسی بستگی به عوامل گوناگونی مانند کامل‌بودن فرم‌ها و مدارک، ارائه هم‌زمان بیومترکس و … دارد. درصورت کامل‌بودن فرم‌ها و مدارک، درحال‌حاضر زمان بررسی درخواست ویزای تحصیلی برای متقاضیان ایرانی ۱۵ هفته است. البته به این مدت، باید زمان لازم برای ارائه بیومتریکس (اگر هم‌زمان با ثبت درخواست، ارائه نشده باشد) و نیز زمان ارسال پرونده شما از کنسولگری یا مرکز ارائهٔ ویزا (درصورت ثبت غیراینترنتی) اضافه شود.

دلایل رد‌شدن (ریجکت) درخواست ویزای تحصیلی کانادا

معمولا جزئیات رد شدن ویزا ارائه نمی‌شود اما دلیل ردشدن درخواست در نامه‌ای به شما اعلام می‌شود. متخصصان ما  با بیش از 30 سال تجربه در این زمینه، به شما کمک می‌کنند تا تمامی مدارک را مطابق با ساختار مورد تأیید اداره مهاجرت به گونه‌ای ارائه کنید که ریسک رد شدن درخواست را به حداقل برسانید.

علل رد شدن ویزای تحصیلی

  • وجود فاصله تحصیلی بین مقطع قبلی و فعلی
  • عدم تمکن مالی جهت تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی
  • قانع کننده نبودن اهداف تحصیلی و عدم اطمینان از برگشت دانشجو پس از اتمام تحصیل به کشور مبدا
  • نداشتن مدرک زبان
  • عدم تطابق رشته تحصیلی در مقطع قبلی و فعلی
  • نقص پرونده و مدارک

امکان اعتراض به نتیجه ویزا برای شما وجود دارد اما احتمال تغییر نتیجه بعید است. بهتر است پس از رفع ایرادات وارده و بهبود شرایط درخواست جدیدی ارائه کنید. از جله موارد قابل تغییر عبارتند از:

  • مدارک موردنیاز را کامل و خوانا ارائه کنید.
  • دلیل انتخاب برنامه یا رشتهٔ موردنظر را توضیح داده و تأثیر آن را در دست‌یابی به اهداف آینده‌تان روشن کنید.
  • مطمئن شوید از مؤسسه‌ای پذیرش گرفته‌اید که در فهرست مؤسسات آموزشی معتبر کانادا (DLI) است قرار دارد.

کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای نقش بسزایی در پذیرش درخواست ویزای شما دارد. با راهنمایی کارشناسان باتجربهٔ ما می‌توانید احتمال ردشدن درخواست‌ خود را کاهش داده و به حتی به صفر برسانید. ارائهٔ پرونده و نامهٔ رد درخواست به کارشناسان ما، به شما در روشن شدن این عامل یا عوامل کمک می‌کند.

شرایط درخواست ویزای همراه

به‌منظور دریافت ویزا برای همراهان ازجمله والدین، همسر و فرزندان، می‌توانید به دو روش اقدام کنید:

  • درخواست ویزای توریستی:‌ اگر هم‌زمان با درخواست ویزای تحصیلی برای این ویزا اقدام کنید، می‌توانید هم‌زمان با ویزای تحصیلی دانش آموز،ویزای توریستی کانادا که تحت عنوان ویزای مولتی یا ۵ ساله هم شناخته می‌شود دریافت کنید.
  • درخواست ویزای کاراگر فرد دارای ویزای تحصیلی در یکی از مؤسسات آموزشی معتبر کانادا باشد، همسر او می‌تواند برای دریافت ویزای کار اقدام کند. بهتر است ارائهٔ درخواست ویزای تحصیلی درخواست‌کننده و ویزای کار همسر، هم‌زمان انجام شود. اما پس از دریافت ویزای تحصیلی و اقامت در کانادا هم می‌توان برای ویزای کاری همسر اقدام کرد.

فرزندان زیر ۱۸ سال والدینی که پذیرش تحصیلی از موسسات معتبر آموزشی دارند می‌توانند بدون اقدام برای کسب ویزای تحصیلی در کانادا مشغول به تحصیل شوند.

امکان کار با ویزای تحصیلی کانادا

دانشجویان تمام‌وقت مقطع کارشناسی و بالاتر مؤسسات آموزشی معتبر کانادا (DLI) که ویزای معتبر تحصیلی دارند، امکان کار پاره‌وقت را در محیط مؤسسه برای دانشگاه یا کارفرمای خصوصی دیگری که در درون دانشگاه فعالیت می‌کند، خواهند داشت.

با داشتن ویزای تحصیلی و به‌شرط اینکه واجد برخی شرایط باشید، می‌توانید در موقعیت‌های زیرشاخهٔ طرح‌های کاری مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا که به دانشجویان ارائه می‌شود، کار کنید.

همچنین ویزای تحصیلی، امکان کار کردن خارج از دانشگاه را تا ۲۰ ساعت در هفته در طول نیم‌سال آموزشی، و همچنین کار تمام‌وقت در تعطیلات زمان‌بندی‌شدهٔ بین دو نیم‌سال را به‌شرط برخورداری از ویژگی‌های زیر را:

  • ویزای تحصیلی شما معتبر باشد.
  • دانشجوی آموزش عالی یا برنامه‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای در مؤسسات آموزش عالی، یا شرکت‌کنندهٔ برنامه‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای در دبیرستان‌های معتبر کبک باشید.
  • مدت دوره دست‌کم ۶ ماه باشد و در پایان به شما مدرک یا گواهی پایان تحصیل ارائه شود.
  • قوانین و شرایط ویزای تحصیلی و همچنین قوانین کار خارج از مؤسسه (مانند تجاوز نکردن از حد ۲۰ ساعت کار در هفته) را رعایت کنید.

درصورتی که کارآموزی بخشی الزامی از دورهٔ آموزشی باشد، دانشجویان خارجی اجازهٔ کار به‌عنوان کارآموز را خواهند داشت. برای کار نیاز به اجازهٔ کار به‌عنوان کارآموز دارید.

با داشتن ویزای تحصیلی احتمال اینکه بتوانید خارج از مرکز آموزشی کار کنید یا شغلی در دایره‌ پروژه‌ تحصیلی‌تان به‌عنوان دست‌یار یا کارآموز پیدا کنید بیشتر است. مهم‌تر اینکه می‌توانید پس از پایان تحصیل برای اقامت دائم اقدام کنید. بنابراین حتی اگر شرکت در دورهٔ آموزشی موردنظرتان نیازی به دریافت ویزا ندارد، بهتر است برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید.

پس از پایان تحصیل، برای کار کردن نیاز به اجازهٔ کار دارید. به دو روش می‌توانید ویزای کار بگیرید:

  • اجازهٔ کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)
  • دیگر انواع اجازهٔ کار

چنانچه فارغ‌التحصیل مؤسسات آموزشی معتبر کانادا (DLI) باشید و مدت دورهٔ آموشی‌تان بیش از ۸ ماه باشد، می‌توانید برای دریافت اجازهٔ کار پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که همهٔ این مؤسسات چنین امتیازی ندارند.

هزینهٔ درخواست این ویزا، ۲۵۵ دلار کانادا و مدت پردازش آن درصورت ثبت آنلاین ۶۹ روز است. مدت اعتبار این ویزا بستگی به طول دوره آموزشی‌ شما دارد.

ویزای کار به‌دو نوع اصلی اجازهٔ کار آزاد (Open work permit) و

اجازهٔ کار محدود یا ویژه (Employer-specific work permit)  تقسیم می‌شود. ویزای نخست اجازهٔ کار در شغل‌های مختلف و برای کارفرمایان گوناگون را به شما می‌دهد. ویزای ویژه  کاری  (Employer- Specific Work Permit)امکان کار برای کارفرمایی خاص را فراهم می‌کند. روند درخواست ویزای کار بسته به نوع شغل، کارفرما، داشتن پیشنهاد کاری و عوامل دیگر متفاوت است.

شرایط اخذ ویزای PGWP ( ویزای کاری پس از تحصیل)

افراد برای اینکه بتوانند اجازه کار پس از تحصیل را دریافت کنند بایستی حداقل یک دوره ۸ ماهه را به صورت تمام وقت و پیوسته در یک مرکز آموزشی معتبر گذرانده و مدرک پایان دوره را دریافت کرده‌باشند. طول مدت اجازه کار بسته به طول دوره تحصیلی متفاوت است.

کار در محوطه دانشگاه

در صورتی که دانشجو شرایط کار در کمپ دانشگاهی را داشته باشد اجازه کار به وی داده‌خواهد‌شد.

شرایط کار در محوطه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی

  1. اجازه‌نامه تحصیلی STUDY PERMIT
  2. داشتن شماره بیمه اجتماعی SIN
  3. دانشجوی تمام وقت بودن در:
  • مراکز تحصیلی دولتی نظیر کالج یا دانشگاه و یا CEGEPدر کبک
  • کالج‌های خصوصی در ایالت کبک که تحت قوانین دولتی فعالیت می‌کند و حداقل ۵۰ درصد از کمک هزینه‌های دولتی استفاده می‌کند.
  • مدارس خصوصی تحت قوانین ایالتی فعالیت می‌کنند.

کار در کمپ دانشجویی شامل کار برای کارفرمای مستقر در کمپ دانشگاهی است. کارفرما می‌تواند دانشگاه،  یکی از اساتید دانشگاه، یک سازمان دانشجویی،کسب و کار خصوصی که در محدوده کمپ دانشگاهی فعالیت می‌کند و یا یک پیمانکار خصوصی که خدمات مربوط به دانشگاه را ارائه می‌کند. همچنین این فعالیت می‌تواند خویش فرما باشد.

  • کار در کمپ دانشگاهی نیاز به کسب اجازه کار ندارد.

کار کردن در کانادا به عنوان دانشجوی کارشناسی و یا کارآموز

دانشجویان بین‌المللی که در یکی از مراکز آموزشی معتبر کانادایی مشغول به تحصیل در برنامه‌های خاصی هستند که نیاز به شرکت در دوره کارآموزی اجباری دارند علاوه بر اجازه‌نامه تحصیلی معتبر نیاز به اجازه کار هم دارند.

کار در خارج از محوطه دانشگاه

در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانید بدون اجازه کار خارج از محوطه دانشگاه مشغول به کار شوید.

  • داشتن اجازه‌نامه تحصیلی
  • تحصیل به صورت تمام‌وقت در یکی از مراکز آموزشی معتبر در کانادا
  • قید شدن اجازه کار بروی اجازه نامه تحصیل
  • داشتن شماره بیمه نامه اجتماعی SIN
  • تحصیل در یک دوره آموزشی حداقل ۶ ماهه که در پایان منجر به کسب مدرک می‌شود.

پس از پایان تحصیل می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید. به‌ عنوان کسی که در کانادا تحصیل کرده و احتمالا تجربهٔ کاری هم دارد، شانس خیلی خوبی برای دریافت اقامت دائم کانادا دارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تحصیل در کانادا و ویزای تحصیلی می‌توانید با مشاوران ما  تماس بگیرید.