مهاجرت به کانادا

چطور به کانادا مهاجرت کنیم؟ سیستم ورود سریع به کانادا

 

ساغر از تهران: من و همسرم ۳ سال است که ازدواج کرده‌ایم و به تازگی تصمیم گرفتیم برای مهاجرت به کانادا اقدام کنیم. من مهندس کامپیوتر هستم و ۳۰ سال دارم و همسرم معلم زبان انگلیسی و ۳۳ ساله است. در پرس‌وجوهایی که از دوستان و آشنایان انجام دادیم متوجه شدیم که بهترین راه برای دریافت اقامت کانادا از طریق Skilled Workers است. می‌خواستیم جزئیات بیشتری درباره این روش بدانیم که آیا شرایط آن برای ما مناسب است و آیا ما هم می‌توانیم از این طریق اقدام کنیم یا خیر؟

 

پاسخ: رویا گلسرخی، مشاور امور مهاجرت – کانادا

 

آن دسته از متقاضیان مهاجرت که دارای مهارت هستند، می‌توانند برای به دست آوردن اقامت دائم کانادا، از «سیستم ورود سریع به کانادا» استفاده کنند. سیستم ورود سریع به درخواست‌های مهاجرت از سوی افراد دارای مهارت رسیدگی کرده و درخواست‌هایی را مورد پذیرش قرار می‌دهد که بیشترین احتمال استقرار موفقیت‌آمیز آنها در کانادا و سهیم شدن‌شان در اقتصاد این کشور، وجود داشته باشد.

مقامات مسئول در حوزه مهاجرت، در نظر دارند که ۸۰ درصد از درخواست‌های ثبت شده در سیستم ورود سریع را ظرف ۶ ماه پاسخ دهند. علاوه بر این، هیچ ضرب‌الاجلی برای تکمیل پروفایل متقاضیان وجود ندارد.

همچنین محدودیتی برای تعداد درخواست‌هایی که از طریق سیستم ورود سریع پذیرفته خواهد شد، در نظر گرفته نشده است. با وجود این، تعداد پذیرفته شدگان از این طریق، به سطح پذیرش سالانه مهاجرت در کانادا بستگی خواهد داشت. آن دسته از متقاضیان مهاجرت که دارای مهارت هستند، می‌توانند تحت یکی از ۴ برنامه مهاجرت اقتصادی، از سیستم ورود سریع برای درخواست اقامت دائم استفاده نمایند.

شرایط لازم برای برنامه فدرال کارگران دارای مهارت

متقاضیان، به منظور ارائه درخواست در گروه مهاجران دارای مهارت، تحت برنامه فدرال کارگران ماهر، ‌باید از الزامات زیر برخوردار باشند:

, تجربه کاری

تجربه کاری متقاضی ‌باید:

  • -شامل دست‌کم یک سال کار مداوم تمام‌وقت یا پاره‌وقت باشد در ازای آن دستمزد دریافت شده باشد در طی ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده باشد شامل مشاغلی باشد که تحت مهارت‌های نوع صفر، مهارت‌های سطح A یا مهارت‌های سطح B از دسته‌بندی ملی مشاغل قرار بگیرد
  • -این مطلب را هم ببینید چه کسانی می‌توانند گواهینامه‌ رانندگی اتوبوس مدرسه بگیرند؟
  • -تجربه کار تمام‌وقت متقاضی در صورتی واجد شرایط شناخته خواهد شد که او، در طی یک بازه زمانی ۱۲ ماهه، ۳۰ ساعت در هفته کار کرده باشد.
  • -تجربه کار پاره‌وقت متقاضی در صورتی واجد شرایط شناخته خواهد شد که:
  • -متقاضی در طی بازه‌ای ۲۴ ماهه، ۱۵ ساعت در هفته کار کرده باشد.

یا این که

متقاضی در طی یک بازه ۱۲ ماهه، ۳۰ ساعت در هفته در بیش از یک شغل، کار کرده باشد

توجه: تمامی متقاضیان باید قادر باشند که نشان دهند وظایف انجام شده توسط آنها، در طول دوره اشتغال‌شان، با وظایف فهرست شده تحت لیستینگ انتخابی آنها از دسته‌بندی مشاغل ملی، مطابقت دارد.

شرایط لازم در مورد توانایی‌های زبان

همه متقاضیان تحت این برنامه، باید در یک آزمون زبان شرکت نمایند تا ثابت کنند که از مهارت‌های کافی زبان برای استقرار موفقیت‌آمیز در کانادا، برخوردار هستند. آزمون‌های زبان، توانمندی‌های متقاضی را در زمینه‌های زیر مورد سنجش قرار می‌دهد:

  • شنیدن
    صحبت کردن
    خواندن
    نوشتن

متقاضیان برای آنکه تحت برنامه فدرال کارگران ماهر واجد شرایط شناخته شوند،‌ باید از میزانی از مهارت‌های زبانی برخوردار باشند که دست‌کم معادل با سطح ۷ شاخص زبان کانادا باشد. تمامی متقاضیان باید نتایج آزمون زبان خود را در پروفایل ورود سریع‌شان، بگنجانند.

از این گذشته، نتایج آزمون‌های زبان را تنها در صورتی می‌توان در درخواست اقامت دائم مورد استفاده قرار داد که کمتر از ۲ سال از انجام آنها گذشته باشد.

شرایط لازم در مورد آموزش

تمامی متقاضیان تحت این برنامه، باید دارای یکی از مدارک زیر باشند:

  • دیپلم متوسطه یا دبیرستان از کانادا،
  • یا دیپلم متوسطه یا دبیرستان از کشوری خارجی، به اضافه یک گزارش تایید شده از سوی وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا، که ثابت کند دیپلم خارجی مورد نظر، معادل با دیپلم متوسطه یا دبیرستان در کانادا است.

 

مدارک مربوط به تمکن مالی

به طور کلی، متقاضیان تحت این برنامه باید قادر باشند نشان دهند که از پول کافی برای حمایت از خود و خانواده‌شان، در هنگام ورود به کانادا، برخوردار هستند. متقاضیان مجبور به اثبات تمکن مالی نخواهند بود، چنانچه:

  • در حال حاضر قادر به کار قانونی در کانادا باشند و یا
  • یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرما در کانادا داشته باشند.

سایر شرایط لازم

متقاضیان تحت این برنامه باید:

  • ورودشان به کانادا غیر مجاز نباشد
  • قصد داشته باشند خارج از استان کبک زندگی کنند

اگر متقاضیان، تمامی حداقل شرایط لازم مذکور را برآورده کنند، تحت یک شبکه امتیاز مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا تشخیص داده شود که آیا واجد شرایط برنامه فدرال کارگران ماهر هستند یا خیر. متقاضی باید از ۱۰۰ امتیاز، دست‌کم ۶۷ بگیرد تا در امتحان پذیرفته شود.

فاکتورهایی که براساس آنها امتیازدهی می‌شود

فاکتورهایی که تحت شبکه امتیازدهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، از جمله شامل موارد زیر است:

  • مهارت‌های زبانی
  • آموزش
  • تجربه کاری
  • سن
  • اینکه متقاضی دارای یک پیشنهاد شغلی معتبر هست یا خیر
  • اینکه احتمال استقرار موفقیت‌آمیز متقاضی در کانادا وجود دارد یا خیر

اگر یک متقاضی موفق به کسب ۶۷ امتیاز یا بیشتر شود، قادر خواهد بود که به سیستم ورود سریع، دسترسی پیدا کند.

وضعیت همسر یا شریک عرفی زندگی در تقاضانامه

توجه: متقاضیان می‌توانند نام همسر یا شریک عرفی زندگی خود را در تقاضای‌شان بگنجانند. اکیدا توصیه می‌شود عضوی از رابطه که به احتمال بیشتری واجد شرایط مذکور است، درخواست اولیه را ارائه دهد.

شریک عرفی زندگی به کسی گفته می‌شود که به مدت بیش از یک سال، با فرد متقاضی زندگی مشترک زناشویی داشته است.

 

نکاتی درباره‌ی سوال شما

کسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند و اقامت بگیرند، معمولا به دنبال راحت‌ترین و زودبازده‌ترین راه‌ها می‌گردند تا وقت و هزینه کمتری صرف کنند و زودتر به نتیجه برسند. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند به کار متقاضیان مهاجرت بیاید استفاده از سیستم ورود سریع برای درخواست اقامت دائم است. البته، برای آن دسته از کسانی که دارای مهارت هستند.

از آنجایی که این افراد می‌توانند نقش مثبتی در اقتصاد کانادا داشته باشند، احتمال پذیرش درخواست مهاجرت‌شان بیشتر است و راحت‌تر می‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند.